Mowa ciała - czytaj w myślach swoich współpracowników

Dobra komunikacja w pracy to podstawa! Bez niej nawet najlepszy zespół pracowników nie osiągnie odpowiednich efektów. Mowa ciała i komunikacja niewerbalna może powiedzieć o człowieku dużo więcej niż wszystkie wypowiedziane słowa. Gesty, mimika twarzy, czy nawet sposób korzystania z urządzeń biurowych są częścią wizerunku każdego człowieka. A do tego stanowią aż 55% odbioru przekazu. Sprawdź jak odczytać intencje Twoich współpracowników i dowiedzieć się o nich nieco więcej. A może znajdziesz też kilka rad dla siebie?

Akcesoria biurowe prawdę Ci powiedzą

To, ile rzeczy znajduje się na biurku może nam powiedzieć o pracowniku więcej niż jego CV. Amerykański magazyn „The Independent" zbadał zależność między wyglądem biurka a osobowością szefa. Z tego wynika, że przełożony, który wszystkie materiały biurowe ma odpowiednio poukładane to "szef superzorganizowany". Możesz zwracać się do niego w wielu kwestiach, nawet tych osobistych. Ale zdarzają mu się wybuchy złości, jeżeli nie odczuwa szacunku i uznania ze strony otoczenia. Z kolei "szef efektowny" ma duże biurko a na nim dużo miejsca. Lubi atrybuty władzy, komplementy i jest przebiegły w negocjacjach. A co z przełożonym, który ma bałagan na biurku? To typ "szefa chaotycznego", który czasem zachowuje się histerycznie, jednak jest powszechnie lubiany i potrafi twórczo myśleć.

Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Postawa i sposób w jaki się poruszamy wpływa na to, jak jesteśmy postrzegani. Jeżeli chodzisz przygarbiony, z głową skierowaną w podłogę, a podczas luźnej pogawędki przy urządzeniu wielofunkcyjnym lub ekspresie do kawy nie patrzysz na rozmówcę możesz być odbierany w nienajlepszy sposób. Osoby takie są zazwyczaj postrzegane jako pozbawione sił i chęci do działania oraz takie, którym brakuje wiary we własne możliwości. Lekko uniesiona głowa, pewne kroki, uśmiech na twarzy i patrzenie rozmówcy w oczy zaplusują nie tylko na rozmowie kwalifikacyjnej, ale również w codziennym życiu. Dzięki temu będziesz postrzegany jako osoba pozytywna, optymistyczna, nastawiona na cel i gotowa do działania. Z takim kimś chętniej się pracuje!

Co mówi o nas gestykulacja?

Gesty, które wykonujemy to naturalny element każdej komunikacji. Niektórzy wymachują rękami, jakby właśnie wymieniali taśmę dymo, a inni mają bardzo ograniczone ruchy. Psychologowie mówią: lepsza nadmierna gestykulacja niż jej brak. Bez naturalnie wykonywanych ruchów jesteśmy mniej wiarygodni. Z drugiej strony warto zapanować nad nerwowymi gestami, które pojawiają się w sytuacji niepokoju i podwyższonego stresu. Do tej grupy ruchów zalicza się także nerwowe drżenie rąk podczas wystukiwania cyfr na kalkulatorze biurowym czy nalewania kawy do kubka. Czasem przecież lepiej nie zdradzać swoich emocji. Na przykład podczas rozmowy z ważnym klientem powinieneś zapanować nad stresem, powstrzymać się od niekontrolowanych ruchów (u kobiet to też często drapanie w okolicy dekoltu) i zachować pewność siebie. Pamiętaj także, aby nie silić się na wyuczone gesty typu "wieżyczka" lub "piramidka" z dłoni, bo o ile w wystąpieniach polityków jest to zrozumiałe, o tyle w codziennych kontaktach działa na Twoją niekorzyść.

Emocje na wyciągnięcie ręki

Jeżeli chcesz odczytać intencje swojego rozmówcy zwróć szczególną uwagę na gesty, które wykonuje rękami. Jeżeli robi to nieświadomie - tym więcej możesz się o nim dowiedzieć. Kiedy ktoś chowa ręce głęboko w kieszeniach spodni, to po prostu nie chce zdradzać swoich reakcji i uczuć. Jeżeli podpiera głowę rękami to najprawdopodobniej jest zmęczony zbyt długim monologiem. Może to znak, żeby przestać już mówić o zakupie nowego sprzętu biurowego lub o nachalnym kliencie. Zdarza się także, że nasz rozmówca splata na piersiach ręce. To oznacza jego negatywne nastawienie, a im wyżej je trzyma, tym gorszy może mieć nastrój. Zwróć także uwagę na sposób trzymania dłoni w okolicach twarzy. Jeżeli rozmówca stara się zakryć usta, prawdopodobnie ma coś do ukrycia. Natomiast stukanie palcami o brodę (dotyczy to również długopisu lub innego artykułu biurowego) oznacza, że osoba próbuje podjąć ważną decyzję, waha się i dąży do rozwiązania sytuacji.

Patrz pod nogi

Nie tylko nasze ręce są zwierciadłem emocji, ale również nasze nogi. Podczas ważnego biznesowego spotkanie zwróć uwagę na sposób, w jaki Twój rozmówca siedzi. Jeżeli zakłada jedną nogę na drugą to może oznaczać zdenerwowanie, nieufność i negatywne nastawienie wobec odbiorcy. Jeżeli ktoś kładzie ręce na nogach, a wręcz trzyma je rękami, daje wyraz swojej upartości. W takiej sytuacji należy wziąć pod uwagę możliwość wystąpienia napięć i współzawodnictwa. Ściśnięte nogi z kolei oznaczają strach i niepewność, zaś "kopanie w powietrze" i wykonywanie nerwowych ruchów sugeruje nam duże zdenerwowanie i niepokój rozmówcy. Kiedy Twój partner w rozmowie stoi i ma szeroko rozstawione stopy i nogi  -pokazuje swoją dominację. Osoba taka próbuje przeciągnąć innych na swoją stronę.

Nie wszystko da się zauważyć

Jest jeszcze sporo zasad, które mówią o tym, jak rozszyfrować mowę ciała swoich współpracowników. Kiedy ktoś chce lepiej wsłuchać się w Twoją historię kieruje ucho w Twoją stronę. Jeśli chcesz już zakończyć rozmowę kiwnij głową tylko raz, jeżeli jesteś nią zainteresowany, to kiwnij trzy razy. Ludzkie zachowania potwierdzone są badaniami psychologów i socjologów. To, jak zachowuje się nasze ciało nie zawsze jest przez nas kontrolowane. Zwróć uwagę na gesty, które wykonujesz, a będziesz mógł zaobserwować, jak jesteś postrzegany przez innych. Wykorzystaj to także podczas pracy w zespole, rozmowie z przełożonym i codziennym życiu.