Kobiety vs mężczyźni w pracy

Podział na żeńskie i męskie artykuły biurowe to nie wszystko. Panowie i Panie w pracy grają w zupełnie inną grę. Mają odmienny stosunek do reguł, zespołów i celu. Niektóre z naszych ludzkich zachowań są uzależnione od genetyki, a niektóre okazują się tylko stereotypami. Czy da się zdecydować kto jest lepszym pracownikiem? Czy wojna płci w pracy ma sens? Sprawdź!

 

To, co widać od razu

 

Kalkulator biurowy na swoim miejscu, poukładane papiery, długopisy odłożone do organizera - do kogo należy to biurko? Większość z nas odpowie, że do kobiety. I rzeczywiście, badania sugerują, że kobiety są lepszymi organizatorkami przestrzeni. Lubią mieć wszystko poukładane, opisane etykietami samoprzylepnymi, mieć wszystko pod ręką. Mężczyźni natomiast lubią pracować w chaosie. Oczywiście nie jest to żadna reguła, często zdarza się odwrotnie. Jednak genetyczne uwarunkowania kobiet, które od wieków zarządzały domem odzwierciedlają się w pracy. Panie lubią mieć wszystkie materiały biurowe na swoim miejscu i pod kontrolą. Panowie z łatwością ignorują to co ich rozprasza, a więc bałagan też.

 

Jaki sprzęt biurowy wybrać?

 

Jeżeli zadamy to pytanie kobiecie i mężczyźnie to właśnie on odpowie nam szybciej i bardziej precyzyjnie. Panowie posiadają cenną umiejętność szybkiego podejmowania decyzji. Szybko analizują wszystkie "za" i "przeciw" i mówią co myślą. Kobiety natomiast analizują problem z każdej możliwej strony, wolą dłużej się zastanowić, wziąć pod uwagę swój instynkt. Oczywiście nie ma poprawnej odpowiedzi na pytanie czyje decyzje są lepsze, jednak męskie są szybsze. Panie mogą tygodniami analizować jaką drukarkę etykiet kupić, czy komu zlecić projekt. Potrzebują o tym z kimś porozmawiać, zanim podejmą decyzję.

 

Wspólna praca, wspólne cele

 

Kobiety są dużo bardziej emocjonalne. Mężczyźni natomiast lubią "chłodne" myślenie. Chociaż wszyscy działamy niczym urządzenia wielofunkcyjne i potrafimy dostosować się do sytuacji, to jednak badania mówią jasno. Mężczyźni tworzą zespoły, a kobiety grupy. Panowie akceptują sytuację, w której to kobieta okazuje wyższość, ponieważ traktują to jako związek funkcjonalny. Panie potrafią (dzięki swojej emocjonalności) dużo wyczytać z komunikacji niewerbalnej swojego rozmówcy. To cenna umiejętność nie tylko podczas zakupu urządzeń biurowych, ale również negocjacji biznesowych. Kobiety są też najlepszymi kadrowcami. Dzięki swojemu emocjonalnemu podejściu doskonale radzą sobie nie tylko ze stresem, ale i dobieraniem zadań dla podwładnych.

 

Planeta Mars i Wenus

 

Męskie działania w pracy są nakierowane na rywalizację, konkurowanie, indywidualizm. Według badań to oni częściej powodują konflikty w pracy. Traktują to jako próbę sił, grę, która pokazuje miejsce w hierarchii. Kobiety natomiast chcą budować bliskie i serdeczne relacje, dążą do osiągnięcia harmonii oraz sieci wzajemnych związków. Dla nich konflikt oznacza zagrożenie dla wspólnoty. Jeżeli problem się pojawi dążą do jak najszybszego rozwiązania. Kobieta chce się przyjaźnić ze wszystkimi, mieć dobre relacje oparte na współpracy, zapewnić miłą atmosferę w pracy. "Skleja" współpracowników taśmą dymo (czy jakąkolwiek inną) i dba o ognisko... biurowe.

 

Korzystanie z różnorodności

 

To, że mężczyźni i kobiety różnią się od siebie w pracy można dobrze wykorzystać. Tworzenie mieszanych zespołów może dać niezły wynik. To strategia, którą obierają duże firmy i korporacje. Brak podziału na męskie i damskie zawody, akcesoria biurowe, czy obowiązki może spowodować lepszą efektywność. Nauczenie się swoich stylów pozwoli na wzajemne zrozumienie i właściwą współpracę, a w konsekwencji wykorzystanie potencjału każdej osoby. Porozumienie płci pozwoli przede wszystkim lepiej rozwiązywać problemy i umożliwi elastyczne działanie.