Wpływ pogody na naszą pracę

Do czynników wpływających na jakość pracy w biurze na pewno zaliczylibyśmy poziom energii, samopoczucie i sprzęt biurowy, który posiadamy. Najnowsze badania dowodzą jednak, że nasza produktywność zależy również od pogody.

Czy pogoda na nas działa?

Oddziaływanie pogody na samopoczucie człowieka badane było wielokrotnie. Odnosimy wrażenie, że słońce posiada niezwykłą moc uszczęśliwiania ludzi i sprawia, że są oni milsi dla otoczenia. W krajach, gdzie dni są krótkie, a zimy bardzo długie depresja nazywana jest chorobą narodową i nawet kalkulator biurowy staje się trudny w obsłudze. W Polsce ponad połowa ludzi (niektóre badania sugerują aż 70%) jest bardzo wrażliwa na zmiany pogodowe. Stosunkowo jasne jest co pogarsza nasze samopoczucie, jednak jeśli chodzi o poprawę nastroju, ustalenia nie są jednoznaczne.

Lato czy zima – kiedy czujemy się lepiej?

Weźmy pod uwagę wpływ temperatury na agresję, ponieważ jest on najlepiej udokumentowany. Może być to zadziwiające, jednak znacznie częściej pojawia się ona w dni gorące, niż chłodne (choć w jednym i drugim przypadku czujemy się niekomfortowo). Możemy stwierdzić tak nie tylko na podstawie badań laboratoryjnych, ale także obserwacji ludzi w warunkach naturalnych (przykładowo: kierowcy, którzy nie mają w samochodzie klimatyzacji, stojąc w korku częściej trąbią latem, niż zimą). Pomimo faktu, iż zdecydowana większość ludzi gwarantuje, że woli lato. W tym okresie odnotowuje się jednak znacznie większą agresję. Może to być spowodowane faktem, że gdy jest gorąco mamy mniejszy wpływ na naszą temperaturę ciała – w zimne dni możemy cieplej się ubrać, pobiegać czy okryć się kilkoma kocami. Latem natomiast, jeśli nie ma wiatru, a dookoła jest wilgotno i parno, organizm nie może się ochładzać. Gdy jest nam duszno, o wiele trudniej się skupić, przez co, np. korzystanie z urządzeń wielofunkcyjnych jest znacznie utrudnione.

Jak przeciwdziałać atakującej pogodzie?

Wiadomo, że gdy czujemy narastającą w nas złość ciężej jest pracować, a nawet skupić się na czymkolwiek poza naszym kiepskim samopoczuciem. Wtedy nawet akcesoria biurowe, których używamy codziennie zaczynają nas denerwować. W takich chwilach warto pomyśleć o uruchomieniu klimatyzacji, która powinna być zamontowana, aby w gorące dni pracownicy mogli się ochłodzić. Fakt że w lecie jesteśmy bardziej agresywni nie świadczy jednak o cudownym wpływie zimy na nasz organizm. Gdy jest za zimno, człowiek również nie może skupić się na swojej pracy. Powinno się więc odpowiednio ogrzewać miejsce pracy w chłodne dni.

Meteoropaci – kto to taki?

Kiedy za oknem widać spływające z chmur krople deszczu, a zmiany temperatury i ciśnienia są odczuwalne, praktycznie wszyscy są zmęczeni i senni, a ci najbardziej wrażliwi skarżą się nie tylko na ból głowy i stawów, ale również osłabioną koncentrację, a nawet problemy z oddychaniem. Urządzenia biurowe, do których użytku potrzebujemy skupienia stają się naszymi wrogami. Każda zmiana pogody ma wpływ na samopoczucie człowieka. Ludzie, którzy bardziej niż inni to odczuwają nazywani są meteoropatami. Badania przeprowadzone na terenie Europy oraz Stanów Zjednoczonych wskazują, że około 30 proc. populacji cierpi na nadwrażliwość na pogodę (a właściwie na czynniki pogodowe, np. wiatr, temperaturę czy wilgotność). Podobno w Polsce skarży się na to aż 60 proc. badanych.

Kto jest bardziej narażony na meteoropatię?

Meteoropaci są więc osobami, u których zmienne stany pogodowe wywołują szereg nieznośnych dolegliwości. Podkreślany jest fakt, że na pogodową nadwrażliwość cierpią przede wszystkim osoby ze słabszym organizmem, który posiada ograniczoną zdolność dostosowywania się do zmieniających warunków atmosferycznych. Są to przede wszystkim kobiety i osoby starsze, jednak zdarzają się również dzieci. Bardziej podatni wydają się być również ludzie narażeni na stres, który może być związany nawet z czymś pozornie niestresującym, np. z momentem, w którym nowe urządzenia wielofunkcyjne są przeznaczone do naszego użytku i właśnie my mamy je rozpracować. Przez zmiany pogodowe u starszych nasilają się również inne choroby, jak np. te reumatyczne. Meteoropatia występuje częściej u mieszkańców większych miast – dwie trzecie się na nią skarżą (na wsiach co druga osoba).

Zmiana pogody, a praca w biurze

Jak widać, pogoda ma spory wpływ na nasze samopoczucie, a więc również na sposób wykonywania przez nas obowiązków, również tych zawodowych. Sezonowej depresji zdaje się sprzyjać jesień, kiedy przeżywamy największy szok – długie dni stają się o wiele krótsze, a słońce zaczyna się przed nami chować. Częste występowanie meteoropatii wiąże się również z niedostosowaniem tempa życia do stale zmieniających się pór roku, niewystarczającą ilością snu i odpoczynku. Niektórzy pracownicy mogą mieć duże problemy z koncentracją, pamięcią, inni zaś będą odczuwać ból głowy i senność. W takich wypadkach nawet obsługa zwykłych urządzeń takich jak, np. drukarka etykiet urasta do rangi wyczynu. Istnieją jednak osoby całkowicie odporne na wpływ pogody. Oczywiście nie jest to przeszkodą w usprawiedliwianiu się niesprzyjającą aurą. Pogoda jest łatwą i neutralną wymówką – lepiej zrzucić niską wydajność właśnie na nią, niż przyznać się do problemów osobistych, rodzinnych czy zwykłego lenistwa Niekorzystna pogoda może być wytłumaczeniem nawet na złamanie przez nas ołówka czy zniszczeniem innych przedmiotów określanych jako artykuły biurowe. Trzeba pamiętać jednak, że pogoda wpływająca na nasze samopoczucie odgrywa drugorzędną rolę wobec innych czynników kształtujących motywację zawodową.