Sztuczna inteligencja w biurze

Sztuczna inteligencja (SI lub AI z ang. Artificial Intelligence) już dziś tworzy miliony nowych miejsc pracy, wciskając się w nawet najbardziej zaskakujące branże. Jednymi z najbardziej popularnych zastosowań SI pozostają autonomiczne samochody i robotyka, lecz jednocześnie sztuczną inteligencję odnajdziemy dziś także w lodówkach i urządzeniach wielofunkcyjnych.

Technologia ta jest również integrowana z wieloma istniejącymi przemysłami, a liderzy branż już dziś wykorzystują wszystko – od inteligentnych asystentów głosowych po humanoidalne roboty – by zwiększyć wydajność i produktywność w pracy. Niegdyś szczytem innowacji był kalkulator biurowy, lecz te czasy dawno minęły.

Ogólnie rzecz biorąc, wszyscy menedżerowie wyższego szczebla zgodzili się co do jednego: firmy muszą zacząć adoptować technologie sztucznej inteligencji lub będą ryzykować, że zostaną w tyle.

Nowy, inteligentny sprzęt biurowy

Korzystając z metod maszynowego uczenia, argentyńska firma kredytowa oMelhorTrato używa SI do automatyzacji procesu rekrutacji. Inteligentny sprzęt biurowy przegląda CV kandydatów do pracy, rozróżniając dobrych od złych kandydatów poprzez wyszukiwanie pożądanych kwalifikacji.

Okazuje się, że działy HR zużywały około dwóch trzecich swojego czasu na ręczne czytanie CV. Czas ten został zaoszczędzony dzięki sztucznej inteligencji. Na naukę korzystania z „bardzo prostego” oprogramowania potrzeba tygodniowego szkolenia, powiedział Cristian Rennella, dyrektor ds. Personalnych i współzałożyciel firmy. Oszczędności są oczywiste.

Ważną częścią utrzymania dokładności algorytmu jest identyfikowanie jego błędów przez człowieka. System należy temperować, co usprawnia jego skuteczność i prognozy. Z czasem błędy są rzadsze, a algorytmy dokładniejsze. Powodowało to jednak spowolnienie produktywności w ciągu pierwszych 30 dni użytkowania, ponieważ pracownicy byli bardziej skupieni na ulepszaniu prognoz systemu. Po trzech miesiącach po wdrożeniu technologii wydajność wzrosła o 21,3%, jak twierdzi Rennella.

„Jesteśmy szczerze zaskoczeni wynikami i bardzo szczęśliwi, ponieważ nudne, ręczne i powtarzalne zadania mogą być dzisiaj wykonywane automatycznie dzięki AI, a my możemy zainwestować więcej czasu w rozmowę z najlepszymi kandydatami”, powiedział Rennella.

Monumentalna oszczędność czasu

Firma Retail Retail Services (PRS) zajmuje się zarządzaniem projektami detalicznym. W pracy ze swoimi klientami wykorzystuje sztuczną inteligencję, tworząc prognozy koniecznych prac konserwacyjnych i identyfikując trendy w danych. Ale ponadto używają technologii do pomocy swoim własnym pracownikom. Dzięki urządzeniom biurowym z oprogramowaniem Sisense, pracownicy mogą przewidzieć, jakie sklepy muszą być odwiedzane w jakim czasie, jak długo pracownik musi tam podróżować i ile będzie kosztować zwrot kosztów dla tego pracownika.

Aaron Hayes, architekt rozwiązań dla przedsiębiorstw w PRS, napisał program dla asystentów głosowych Alexa i Google Home o nazwie „Premium Genius”. Program pomaga pracownikom w analizowaniu danych, aby podejmować szybsze i bardziej świadome decyzje w czasie rzeczywistym. Hayes szacuje, że szkolenie z obsługi programu trwa jedną lub dwie godziny.

Mówiąc o ogromnym wpływie na produktywność, Hayes powiedział, że projekty, które trwały tydzień, zajmują teraz ledwie kilka godziń. Korzystanie z aplikacji Alexa lub Google Home do szybkiego wykonywania zadań za pomocą głosu może również usprawnić inne proste zadania, takie jak tworzenie zleceń pracy.

„Tego typu technologia stanie się jeszcze ważniejsza w niedalekiej przyszłości i odegra istotną rolę w decyzjach podejmowanych przez firmy praktycznie we wszystkim”, powiedział Hayes.

Inteligentne materiały biurowe to czysty zysk

Poza platformą marketingową opartą na sztucznej inteligencji, firma marketingowa Blackbelt za pomocą aplikacji Allocate zbiera dane o czasie, jaki pracownicy spędzają przy komputerze, dzięki czemu firma może monitorować i śledzić aktywność pracowników w sposób autonomiczny.

Allocate było łatwe do przyjęcia i wywarło spory wpływ na firmę w ciągu roku, powiedziała CEO Blackbelt, Liza Nebel.

„Monitoring czasu pracy może być zmorą dla każdego pracownika, ale jest on kluczowy dla rentowności firmy”, stwierdziła Nebel.

Programy i materiały biurowe z wbudowaną inteligencją szybciej odpowiadają na pytania, a także zwiększają wydajność dzięki śledzeniu czasu. To, co kiedyś wymagało miesięcy badań, zajmuje teraz tygodnie, jeśli nie dni. System oszczędzający czas obniża również koszty.

„Nie bój się technologii. Rozwijając firmę z nadzieją na długofalowy sukces, zbuduj silną markę i wizję tego, kim chcesz być. Pozwól, by powyższe czynniki kierowały twoimi kluczowymi decyzjami na: sposób, w jaki działacie, inwestycje, metody zatrudniania, a nawet klientów, z którymi pracujesz”, orzekła Nebel. „Warstwa sztucznej inteligencji pomoże ci zrobić wszystkie te rzeczy mądrzej.”

Akcesoria biurowe stają się autonomiczne

Firma Coseer zajmująca się automatyką kognitywną, korzysta z własnej oferty, jeśli chodzi o używanie sztucznej inteligencji. Poza pracą dla klientów, firma wykorzystuje sztuczną inteligencję do automatyzacji pracy wewnątrz firmy i prowadzi tę praktykę od około trzech lat.

W Coseer SI używa się do ograniczania żmudnej, niepopularnej wśród programistów pracy. „Nasi członkowie zespołu rzeczywiście czekają na pracę z modułami, które do tego pory wymagały mozolnego programowania, ponieważ teraz mogą bawić się z sztuczną inteligencją, szkolić ją, monitorować jej wyniki i przekazywać informacje zwrotne”, powiedział CEO Praful Krishna. „To prawie tak, jakby osobny zespół pracował dla każdego z programistów.” Niegdyś tępe, akcesoria biurowe zyskują na inteligencji.

Produktywność wzrosła, umożliwiając małej firmie obsługę większej liczby klientów niż zwykle. Szkolenie może być trudne, ponieważ nowi członkowie zespołu muszą wykonać akt wiary i zaufać maszynie. Na początku większość pracowników spróbuje sztucznej inteligencji, a następnie ręcznie ją sprawdzi. Pełne zaufanie do sztucznej inteligencji rozwija się w różnym tempie dla różnych pracowników.

„Każdy ból jest tego wart”, powiedział Krishna. „Zwrot przychodzi w ciągu miesięcy, jeśli nie tygodni.”

Jak księgowość wykorzystuje SI?

EY, jedna z największych firm księgowych, od ponad 10 lat używa sztucznej inteligencji do wykrywania oszustw i rozstrzygania sporów.

Ostatnio jednak firma zaczęła skupiać się na automatyzacji za pomocą programistycznych robotów. Wirtualne – nie fizyczne – roboty pomagają wyeliminować powtarzające się zadania, zalecając ludziom podejmowanie mniej przyziemnych zadań.

Jako część 500 milionów dolarów zainwestowanych w naukę i rozwój pracowników, EY użyło robotów do obsługi procesu wprowadzania pracowników do pracy – procesu, który zwyczajnie może generuje konieczność wykonywania licznych e-maili i powtarzalnych zadań. Zespół ekspertów w dwa tygodnie zbudował robota, który gromadzi i rozdysponowuje informacje o pracownikach i automatyzuje pocztę elektroniczną, oszczędzając w ten sposób tysiące godzin czasu pracy.

Firma stworzyła również algorytm, który pomaga w przeglądaniu umów podczas zleceń audytu. Proces ten może trwać wiele godzin przy ręcznym wykonaniu. Dzięki połączeniu sztucznej inteligencji i ludzkiego umysłu, nowy system jest szybszy i dokładniejszy niż oryginalny, w pełni człowieczy sposób pracy.

Marketing podrasowany sztuczną inteligencją

Jako firma zajmująca się biznesem e-commerce, National Parks Depot opiera swoje działania marketingowe głównie na mediach społecznościowych. Aby nadążyć za klientami angażującymi się w mediach społecznościowych, stworzyli chatboty oparte na sztucznej inteligencji, które automatycznie rozpoczynają prywatną rozmowę z każdym, kto komentuje określony post.

Chatboty pomagają zaangażować klientów, na przykład podając tajny kod kuponu lub kierując na nowe produkty.

Boty zaoszczędzą członkom zespołu około 50 godzin czasu interakcji z klientami w ciągu roku, zwalniając czas na głębsze relacje z konsumentami. Dodatkowo, boty pomagają utrzymać najlepszych klientów i odzyskać tych, którzy mogli mieć trudne doświadczenia w przeszłości.

„Klienci są już zaznajomieni z czatowaniem ze sztuczną inteligencją w celu uzyskania odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, które dostajemy. Teraz są też podekscytowani z nowych korzyści korzystania z czatu (nowości, kody promocyjne i poufne wskazówki niedostępne poza czatem)”, powiedziała Elizabeth Schirmer Shores, wiceprezes ds. marketingu. „Oczekiwania klientów się zwiększają, a więc firmy powinny już teraz wdrażać tego typu narzędzia, aby pozostać na topie”.

Czy i zwykła drukarka etykiet będzie mądrzejsza?

Wydaje się, że nie ma przedmiotu, narzędzia czy sprzętu, który nie stawałby się zarażony przez sztuczną inteligencję. Lodówka, skaner czy nawet drukarka etykiet dostają swoje moduły SI, tak że wszystko jest zapamiętane i przeanalizowane. Maszyny wynajdują coraz to mniej oczywiste wzorce i dzięki temu zaskakują nas postępami w skuteczności. Programy automatyzujące powtarzalne czynności to już codzienność. Następnym krokiem będzie zlecanie maszynom i programom coraz to bardziej wyrafinowanych zadań. Co nadejdzie potem, można tylko gdybać.