Zarządzanie chaosem, czyli jak zlikwidować bałagan na biurku

"Jeżeli za­bałaga­nione biur­ko jest oz­naką za­bałaga­nione­go umysłu, oz­naką cze­go jest pus­te biur­ko?" - pytał swojego czasu Albert Einstein. Oczywiście, nikt spośród nas nie chce mieć pustego umysłu, jednak z uporządkowanymi myślami jest zupełnie inaczej. Nawet jeżeli na Twoim biurku znajduje się bardzo dużo przedmiotów, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zapanować nad nimi i zacząć kontrolować ten chaos. Po co? Okazuje się, że uporządkowane biurko może skutecznie zwiększyć naszą wydajność i koncentrację!

 

Zacznij od zera i rozpraw się z kurzem

 

Choć ład i porządek na blacie biurka może polepszyć nasze wyniki, niektórym z nas trudno jest to osiągnąć. Niejeden pracownik biurowy bałagan ma we krwi. Istnieje jednak kilka metod na to, aby utrzymać swoje stanowisko pracy w nienagannym stanie. Od czego zacząć? Zdejmij ze swojego biurka wszystkie urządzenia biurowe i artykuły piśmiennicze, jakie się na nim znajdują, a następnie wytrzyj swoje biurko antystatycznym środkiem czyszczącym - produkt o takich właściwościach pozwoli Ci na utrzymanie czystości przez dłuższy czas.

 

Pozbądź się tego, czego nie potrzebujesz

 

Kiedy blat Twojego biurka błyszczy już czystością, czas na ułożenie wszystkich rzeczy w odpowiednim porządku. Bierz do ręki każdy przedmiot z osobna i zastanów się, czy jest Ci on potrzebny? Czy żółte karteczki samoprzylepne przypominające o zadaniach sprzed paru tygodni jeszcze Ci się przydadzą? Oczywiście, że nie! Czy zaschnięte lub wypisane długopisy powinny zajmować miejsce w Twoim przyborniku? Wyrzuć je natychmiast! Nie miej sentymentów - rzeczy zepsute i te, których nie używasz, są Ci po prostu niepotrzebne. Zredukuj ilość otaczających Cię materiałów biurowych, a utrzymywanie porządku na blacie biurka stanie się znacznie łatwiejsze! Każdy przedmiot, który trzymasz w dłoni, powinien mieć swoje własne, ustalone miejsce. Niech długopisy lądują w odpowiednio dobranym pojemniku, a wszystkie Twoje wydruki na półce na dokumenty lub w segregatorach. Porządkuj swoje biurko na bieżąco i nie odkładaj swoich notatek oraz przyrządów do pisania w losowe miejsce. Skoro każde z nich ma już ustalone miejsce stałego pobytu, trzymaj się tego i odkładaj je zawsze tam, gdzie powinny być. Bądź konsekwentny. W ten sposób zawsze będziesz miał pewność, że Twoje ulubione pióro wieczne znajduje się obok niebieskiego notatnika, a dziurkacz leży niedaleko Twojej lampki.

Ustal listę przedmiotów zakazanych

 

Zdecyduj także o tym, które artykuły biurowe powinny być zawsze obecne na Twoim biurku. Może to być pojemnik na długopisy lub kalendarz książkowy, w którym zapisujesz wszystkie najważniejsze daty. Porządkując biurko, zwróć także uwagę na te przedmioty, które nie powinny na nim leżeć. Najczęściej są to kubki, szklanki oraz sztućce. Jeżeli jesz przy biurku, drugą ręką wypełniając zawodowe obowiązki, koniecznie z tego zrezygnuj. W ten sposób wyeliminujesz problem piętrzących się stosów talerzy i misek, które z całą pewnością nie powinny znajdować się przy Twoim stanowisku pracy. Co więcej, najnowsze badania wykazują, że jedzenie posiłków przed komputerem powodują poważne problemy ze zdrowiem i przyspieszają tycie. Kiedy jesz i zajmujesz się pracą w tym samym czasie, skupiasz się przede wszystkim na tym, co dzieje się na ekranie Twojego monitora. Z tego powodu nie kontrolujesz ilości spożywanego pokarmu, w efekcie jedząc znacznie więcej. Pamiętaj, że żadna praca nie jest aż tak pilna, żebyś nie mógł wygospodarować choćby kilku minut na to, żeby zjeść pożywny, zdrowy posiłek w sprzyjających temu warunkach.

 

Zwróć uwagę na swoje rzeczy i poznaj swój model pracy

 

To, co w danej chwili masz na biurku, powinno odpowiadać pracy, którą aktualnie wykonujesz. Właśnie piszesz artykuł, używając przy tym wyłącznie komputera, a wokół Ciebie leżą dokumenty, którymi miałeś zająć się wczoraj? Niedobrze! Może to oznaczać, że poddałeś się prokrastynacji, czyli odkładaniu obowiązków na później. Podczas sprzątania swojego stanowiska pracy, zwróć uwagę na to, jak wiele takich niedokończonych zadań Cię otacza. Pamiętaj, że blat Twojego biurka jest swojego rodzaju papierkiem lakmusowym, który powie Ci prawdę o Twoim sposobie pracy! Podczas porządkowania swojego stanowiska pracy trafiłeś na wiele przedmiotów, które przypominają Ci o tym, jak dużo spraw nie doprowadziłeś do końca? Nie załamuj rąk i spróbuj wyciągnąć z tego wnioski! Dlaczego odsuwasz w czasie wykonywanie niektórych zadań? Czy nie masz zbyt wiele na głowie? A może nie lubisz wykonywać pewnych czynności i zawsze odkładasz je na później? Czy nie zapominasz o niektórych zadaniach dlatego, że giną one w Twoim biurkowym nieporządku? Przeanalizuj zastaną sytuację i jeżeli nie jest ona dla Ciebie komfortowa, zastanów się nad tym, jak ją zmienić

Harmonia czy chaos? Wybór należy do Ciebie!

 

Pamiętaj, że wymienione przez nas sposoby na zachowanie porządku to tylko sugestie. Sami czujemy się lepiej, kiedy na naszych biurkach panuje porządek - wtedy łatwiej nam się skupić, a rzut okiem na uporządkowane biurko koi zszargane wymagającą pracą nerwy.  Nie oznacza to jednak, że jesteś osobą, która w takim środowisku będzie pracować wydajniej. Niektórzy spośród nas lepiej czują się w środku tzw. "artystycznego nieładu" i właśnie w nim osiągają najlepsze wyniki, wykazując się większą kreatywnością i pomysłowością. Zastanów się nad tym, czy na Twoim biurku panuje chaos, bo w takich warunkach pracuje Ci się lepiej, czy raczej wolałbyś uporządkować swoje rzeczy, ale z natury jesteś bałaganiarzem. Nie zapominaj o swoich indywidualnych potrzebach i znajdź złoty środek, który sprawi, że Twoja praca będzie dla Ciebie przyjemniejsza.